ALLMÄNNA VILLKOR
Olgas Hus tillämpar både Konsumentköpslagen och Distansavtalslagen.
För att genomföra en beställning måste kund vara myndig ( 18år ). Med kund avses en fysisk person.
Alla beställningar där orderbekräftelse erhålls är bindande. Om du råkar göra en beställning av misstag är det viktigt att du kontaktar oss så snabbt som möjligt på kund@olgashus.se. Olgashus.se förbehåller sig också rätten att neka kund köp.
Om en vara inte finns på lager kontaktar vi dig. När vi sedan får den restnoterade varan skickar vi den omedelbart. Om du inte vill ha den restnoterade varan går det bra att kontakta oss på kund@olgashus.se. Om Olgas Hus inte kan leverera en produkt som är betald så återbetalas kunden inom 30 dagar.
Olgashus.se tar 59- i fraktavgift inom hela Sverige.
Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan leverera sina varor till oss. Olgas Hus förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening. Om kunden har betalt en vara som inte kan levereras, återbetalas kund inom 30 dagar.
OBS! Vi ersätter inte brev och paket som Postnord slarvar bort.
Självklart skall du vara nöjd med din beställning. Ibland händer det att varan tex inte passar eller varan inte uppnår det du förväntade dig. Då får du självklart returnera, vi följer distansavtalslagen där du har 14 dagar ångerfrist. Varan får då ej vara använd och den skall returneras med originalförpackningar och emballage. Returfraktkostnad står kunden för själv.
Vår hanteringsprocess efter mottagandet av retur är normalt 3-5 arbetsdagar, vid högbelastning kan det ibland ta några dagar längre. Observera att Olgashus.se har enligt lag 30 dagar på sig att fullfölja en återbetalning vid retur/reklamation.
Retur som sker till kort som står utställda på banker utomlands sker med den aktuella dagens valutakurs. Differens kan då uppstå men det är tyvärr inget vi kan påverka.
Hur du gör
Maila till oss på kund@olgashus.se i ämnesraden skriver du Retur samt ditt ordernummer.
Ex ”Retur 1234567”
Skriv ett kort meddelande till oss om varför du returnerar så vi kan bli bättre på det vi gör.
Skicka även med kontonummer för återbetalning direktbetalning till bankkonto.
Har du betalt med Billmate, returnerar vi betalningen genom dem.
Skicka din retur till:
Olgas Hus / Amanda Bergman ( OBS! Viktigt med båda namnen på paketet. )
Klostergatan 33
553 35 Jönköping
Bra att veta
Skicka gärna i samma kartong/påse du fick leveransen i, annars packa in så väl du kan! Skor skall returneras med sin originalkartong samt paketeras in i skyddande ytterembalage. Du ansvarar för paketet tills vi fått det. En retur tar ca 3-5 arbetsdagar att genomföra.
Genom att handla med Billmate Faktura erbjuds du följande:
Få alltid hem beställningen innan du betalar
Minst 14 dagars betalningstid
Du behöver aldrig lämna ut dina känsliga kortuppgifter
Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
Betalningsvillkor
Privatpersoner
Betalningstiden för faktura är minst 14 dagar från att ordern skickats ifrån butiken. Om du gör en retur har du möjlighet att flytta förfallodatumet upp till tio dagar på fakturor som inte har förfallit. Det är du som är kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ “Faktura”. Vid genomförande av köp accepterar du även betalningsansvaret.
Skulle du inte hitta fakturan kan du kontakta Billmates kundtjänst för hjälp.
Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturan korrekthet samt äkthet. Detta sker t.ex. genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt Bank ID.
Företag
Betalningstid för faktura är minst 14 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickats. Det är du som är kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ “Faktura”. Vid genomförande av köp accepterar du även betalningsansvaret.
Skulle du inte hitta fakturan kan du kontakta Billmates kundtjänst för hjälp.
Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturan korrekthet samt äkthet. Detta sker t.ex. genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt Bank ID.
Avgifter och ränta
Billmate debiterar ingen avgift för fakturabetalning, butiken kan komma ta ut en fakturaavgift. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Kreditprövning
För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta postledes eller via e-post. Kreditupplysningen sköts via Creditsafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.
Personuppgiftshantering
Vid genomförande av köp med Billmate Faktura som betalningsalternativ kommer Billmate att hantera dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Ångerrätt / Återköp / Reklamation
Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du alltid 14 dagar på dig att ångra ett köp eller reklamera en vara. Självklart tar vi på Billmate hänsyn till detta. Det är viktigt att du kontaktar butiken du köpt varan av med din reklamation och flyttar fram förfallodatumet på din faktura genom att kontakta Billmates kundtjänst. Du kan flytta förfallodatumet upp till tio dagar på fakturor som inte har förfallit.
Kom ihåg att det fortfarande kan finnas porto-, retur- och fakturaavgifter kvar som du skall betala även om du ångrar ditt köp enligt butikens köpvillkor.
Överlåtelse
Billmate äger rätt att överlåta, belåna eller pantsätta fordran mot kund till annan. Kund (du) äger inte, utan Billmates skriftliga medgivande, rätt att överföra sina skyldigheter eller rättigheter enligt avtalet på annan part.
Köpvillkor – Billmate Delbetalning
Allmänt
Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med Billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3, 6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Avierna skickas via post.
Varför Billmate Delbetalning?
Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
Få längre kredittid med Billmate delbetalning
Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
Första betalningen sker först nästkommande månad
Tillgång till dina fakturor via Billmate online
Alltid minst 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
Kostnader för delbetalningsplan **
Uppläggningskostnad
3 mån: 99 SEK
6 mån: 199 SEK
12 mån: 299 SEK
Aviseringskostnad: 35 SEK per avisering
Ränta: 1,25 % per månad
Exempel för 3 månaders delbetalning
Antal delbetalningar: 3
Administrativ avgift: 35 SEK
Kreditbelopp: 10 000 SEK
Effektiv ränta: 27.28%
Uppläggningsavgift: 99 SEK
Kreditkostnad inkl. avgifter: 458 SEK
Total kostnad inkl. avgifter: 10 458 SEK
Månadskostnad: 3 486 SEK
Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.
Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt.
Personuppgiftshantering
Vid genomförande av köp med Billmate Faktura som betalningsalternativ kommer Billmate att hantera dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Köpvillkor – Kortköp
När du betalar via kort administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Dettainnebär att du handlar tryggt och enkelt.
Vi accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos butiken.
Billmate AB
Organisationsnummer: 556918-4129
Telefonnummer: 040 – 30 35 00
Email: info@billmate.se
Webb: www.billmate.se
Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.
Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.